Mitä ongelmaa ratkaistiin ja miksi?
- hankintayksiköt tarvitsevat tietoa hankinnoistaan päätöksenteon tueksi
- monipuolisia tunnuslukuja ei ollut tarjolla yhdessä palvelussa, mikä helpottaisi niiden hyödyntämisestä
- tieto tehdyistä hankinnoista ei ollut saatavilla helposti ymmärrettävässä ja käsiteltävässä muodossa
Mitä tehtiin?
- hansel.fi-sivustolle rakennettiin Hankintapulssi-työkalu
- ensimmäisessä versiossa 2018 esitettiin perustunnuslukuja asiakasorganisaation tekemistä hankinnoista
- palveluun on lisätty uusia ominaisuuksia asiakkaiden tarpeiden mukaan muun muassa hankintojen hiilijalanjälkeen liittyen
Tulokset
- visuaalinen ja helppokäyttöinen työkalu on saanut innostuneen vastaanoton
- palvelussa on noin 650 hankintayksikön tiedot
- hankinnat ovat paremmin johdettuja, kun niihin liittyvät päätökset pohjautuvat tietoon
Mitä seuraavaksi?
- työkaluun tuodaan uusia tunnuslukuja Hanselin asiakkaiden tarpeiden mukaan
- asiakkaan käyttämien yhteishankintojen vastuullisuustavoitteet näkyville Hankintapulssiin
- valtio-organisaatioiden
- lisäksi myös kunnat ovat ottaneet Hankintapulssin käyttöönsä enenevässä määrin
”Hankintapulssi-palvelun avulla asiakkaamme voivat tarkastella dataa tekemistään hankinnoista ja esimerkiksi niiden hiilidioksidipäästöjä.”
Juho Pursimo, Hansel