Työkulttuuripodin kolmannessa jaksossa vieraina ovat tutkimus- ja kehitysjohtaja Minna Päivinen Turvallisuus- ja kemikaalivirastosta (Tukes), johtaja Jussi Heinonen Säteilyturvakeskuksesta (STUK) sekä johtamiskouluttaja, valmentamisasiantuntija ja ajattelija Dan Soback. Podcastissa keskustellaan valmentamisen ja valvonnan – ensikuulemalta toistensa vastakohdilta kuulostavasta – suhteesta, erilaisten asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisestä ja muuttuvasta viranomaistyöstä sekä -roolista.
Kuunnellessani jaksoa, kiinnitin huomiota erityisesti seuraaviin teemoihin:
- Stuk ja Tukes ovat virastoja, joissa on tehty paljon töitä erityyppisten asiakkaiden kuvaamiseksi sekä asiakastarpeiden ja -tilanteiden ymmärtämiseksi. Asiakkaita ovat yhtä lailla ydinvoimalaitokset kuin yhden hengen kauneudenhoitoyrittäjätkin. Voi hyvin kuvitella minkälainen kirjo erilaisia palvelutarpeita, odotuksia, kysymyksiä, asiakassuhteita ja ratkaisuja tästä kokonaisuudesta syntyy. Asiakkaat ovat esimerkiksi hyvin eri tavoin tietoisia omista velvollisuuksistaan ja viraston tulee sopeuttaa omaa toimintaansa tämän mukaan. Kaiken ytimessä on kuitenkin riskitietoinen valvonnan kohdistaminen. Kokonaisuuden johtaminen edellyttää tiedolla johtamista ja erinomaista tilannekuvaa. Kun työtä ja asiakaskirjoa on paljon, mihin työtä kannattaa kohdistaa vaikuttavuuden aikaansaamiseksi?
- Keskustelijat eivät pidä valmentamista erillisenä menetelmänä tai tekniikkana, joka liitetään perustyön päälle. Valmentavan otteen nähdään olevan osa työn tekemistä. Osa valmentavaa otetta on myös arvioida, missä määrin sitä tarvitaan ja mihin tarkoitukseen. Minna puhuu siitä, että valmentavuutta viedään valvontatehtävien lisäksi myös muun tyyppisiin viranomaisen ja asiakkaan kohtaamisiin, kuten digitaalisiin palveluihin. Kuulostaa siis siltä, että toimintakeitos ”marinoidaan” valmentamisella, ei vain heitetä muutamaa pippuria joukkoon ja odoteta, että keitoksen maku olennaisesti muuttuu.
- Kolmantena teemana haluaisin nostaa keskustelusta viranomaisen roolin muutoksen. Turvallisuuskriittisellä alalla valvontarooli on ja tulee jatkossakin olemaan vahva. Jussi puhuu keskustelussa siitä, miten viranomainen voitaisiin nähdä positiivisena yhteiskunnan rakennuspalikkana, luottamuksen ja turvallisuuden ylläpitäjänä. Minkä muunlaisia viranomaisroolin muutoksia virastoissa on tai pitäisi olla menossa? Mitä tämä tarkoittaisi teidän virastossanne?
Marjon vinkit valmentavan ja oppivan työkulttuurin edistämiseen:
- Kuunnelkaa Työkulttuuripodin jakso tiiminä ja keskustelkaa kuulemastanne suhteessa omaan työhönne.
- Pohtikaa esimerkiksi:
- Millaisena teidän virastonne tai työyhteisönne rooli nähdään yhteiskunnassa? Onko rooli muutoksessa ja mihin suuntaan?
- Mitä valmentava viranomaistyö voisi tarkoittaa teidän toiminnassanne? Missä mielessä siitä voisi olla hyötyä? Mihin asioihin se ei sovellu, vai soveltuuko sittenkin?
- Varatkaa aikaa työnne ilmiöiden, erityisesti asiakastyöhön liittyvien, esiinnostamiseen ja toteuttakaa ilmiöhahmotus esimerkiksi jossakin tiimipalaverissanne.
- Mistä kaikkialta saatte tietoa asiakkaiden tarpeista ja tilanteesta?
- Miten luotte ymmärrystä kokoamastanne tiedosta ja teette sen pohjalta johtopäätöksiä ja ratkaisuja?
- Kun haluatte vähän pidemmälle ja syvemmälle menevän prosessin, työskennelkää VALOA-työkirjan avulla.