Korkeimman oikeuden kansliahenkilökunnan työhyvinvointihanke

Korkeimmassa oikeudessa on käynnissä toiminnan digitalisoiminen. Samalla kun työtavat muuttuvat sähköisiksi on kansliahenkilöstöstä vaihtunut noin 2/3. Tässä tilanteessa on tarvetta ja hyvä mahdollisuus työnjaon, työtapojen ja työnkulkujen selkeyttämiseen ja uudistamiseen. Samalla on tarpeen kehittää perehdytystä ja osaamisen jakamista ja siirtämistä.

Hankkeen tavoitteena on löytää työkyvyn, työhyvinvoinnin ja tehokkuuden parantamiseksi nykyaikaiset ja tarkoituksenmukaiset työnkulut ja toimintatavat, jotka vahvistavat kunkin työvaiheen arvostusta ja merkitystä.

Hanke on suunniteltu osaksi laajempaa työhyvinvointiprojektia, joka on käynnistetty työhyvinvointikyselyn ja työpaikkaselvityksen perusteella. Työhyvinvointiprojekti on myös yhteydessä sähköisen tietojärjestelmän käyttöönottoon, ja se on jatkoa vuonna 2024 toteutetulle esihenkilövalmennukselle.

Menetelmät: Työpajatyöskentely ulkopuolisen fasilitoijan avulla, joka käsittää suunnitelman mukaan 2 laajempaa tapaamista, kyselyt analyyseineen sekä noin 1-3 valmennuskertaa per yksikkö. Lisäksi kyselyt, keskustelut ja ulkopuoliset luennot.