Oppimismentorointi osana osaamisen kehittämistä ja oppivaa organisaatiokulttuuria

Hanke toteutetaan yhteistyössä Etelä-Suomen aluehallintoviraston, Eduskunnan kanslian, Energiaviraston ja Maanmittauslaitoksen kanssa.

Oppimismentoroinnilla vahvistetaan jatkuvan oppimisen ja muutoksen tukemista työyhteisössä osana osaamisen kehittämistä. Hanke sisältää elementtejä toimintakulttuurin uudistamisesta, työntekijäkokemuksen parantamisesta ja toiminnan organisoitumisen kehittämisestä, mutta ennen kaikkea hankkeessa pyritään vaikuttamaan jatkuvan oppimisen edistämiseen oppimismentoroinnin keinoin osana organisaation osaamisen kehittämistä.

Hankkeen tavoitteina on
1) tukea virastoja oppimismentoroinnin jatkuvuudessa ja juurruttamisessa osaksi organisaation osaamisen kehittämisen rakennetta,
2) mahdollistaa usean valtionhallinnon organisaation osallistuminen hankkeeseen ja siten vahvistaa virastojen välistä vertaisoppimista ja tiedonjakoa oppimismentoroinnin hyvistä käytännöistä ja eri toteuttamistavoista ja
3) tarjota tietoa, tukea ja työkaluja oppimismentoroinnin toteuttamiseksi, levittämiseksi ja oppimismentoreiden sitouttamiseksi järjestämällä oppimismentorointiin osallistuneille ja siitä kiinnostuneille virastoille yhteinen kouluttajakoulutus.

Oppimismentorivalmennuksen kouluttajakoulutuksen lisäksi osana Kaiku-hanketta on mahdollista
yhteiskehittää oppimismentoroinnin kustannusvaikuttavuuteen liittyvän laskuri.

Hankkeen tulokset

Hankkeen kautta osallistuneet virastot, ja niistä mukana olleet oppimismentorit, saivat työkaluja juurruttaa oppimentorointia osaksi virastonsa osaamisen kehittämisen menetelmiä sekä laadittua suunnitelman, miten oppimismentorointia lähetään viemään käytäntöön omassa organisaatiossa. Hankkeen kautta osallistujat saivat käytännön vinkkejä hyvistä käytännöistä osallistuvilta virastoilta, perustettiin myös virastojen yhteinen oppimismentoriverkosto. Virastot saivat myös käyttöönsä oppimismentoroinnin kustannusvaikuttavuuteen liittyvän laskurin.

Oppimismentorointi on tuonut hyötyjä virastojen perehdytyskäytänteisiin ja hiljaisen tiedon siirtämiseen. Osalle oppimismentoreista on pystytty antamaa resursseja toteuttaa mentorointia ja huomioimaan se tehtävänkuvassa.

Mentorointi tulisi olla yksi tärkeä menetelmä osaamisen kehittämiselle, se on vaikuttavaa ja kustannustehokasta.