Varhaiskasvatuksen valvonnan ja ohjauksen sekä toimintaprosessien valtakunnallinen yhdenmukaistaminen vahvistaa asiakkaiden, kansalaisten ja eri yhteistyötahojen luottamusta viranomaistoimintaan. Erityisesti halutaan kehittää varhaiskasvatuksen valvontaa, yksityisen päiväkotitoiminnan lupa- ja ilmoitusasioihin liittyvää käsittelyä maantieteellisestä alueesta riippumatta sekä sujuvoittaa hakuprosessia ja palveluntuottajien asiakaspalvelua huomioiden myös valmistelussa oleva valtakunnalliseen lupa- ja valvontaan liittyvä virastouudistus (VALO). Hankkeessa on tavoitteena määritellä, millaista on vaikuttava varhaiskasvatuksen valvonta ja miten voimme yhdessä kehittää ja vahvistaa valvontaan liittyvää osaamista ja asiantuntijuuttamme. Tavoitteena on saada kuvattua varhaiskasvatuksen valvonnan prosessi, jossa palvelumuotoilun keinoin haetaan yhteistä näkemystä ratkaisu- ja toimintakäytäntöjen yhdenmukaistamiseen. Varhaiskasvatuksen valvontaviranomaisten asiantuntijuus ja osaaminen lisääntyy yhteiskehittelyn myötä. Yhteinen työskentely yhteisen päämäärän eteen edistää työhyvinvointia ja tuo myös työn iloa työntäyteisessä arjessamme. Viime kädessä on kyse myös lasten oikeudesta turvalliseen varhaiskasvatukseen ja sen varmistamisesta laadukkaalla valvontatoiminnalla niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.
Hankkeen tavoitteet
1. Aluehallintovirastojen ja Valviran valvontaviranomaisten välisen yhteistyön ja asiantuntijuuden vahvistaminen varhaiskasvatuksen valvonta- ja lupatehtävissä.
2. Luodaan yhtenäiset valvontaprosessit, -menetelmät ja -käytännöt, jotka pohjautuvat yhteisesti käytyyn
arvokeskusteluun.
3. Kehitetään yksityisen varhaiskasvatuksen lupa- ja ilmoitusasioiden käsittelyprosessia virastoissa,
valtakunnallisesti ja sidosryhmäyhteistyönä.
4. Kehitetään varhaiskasvatuksen informaatio-ohjausta ja valvontaan liittyvää viestintää.
Hankkeen tavoitteissa huomioidaan VALO-virastouudistuksen tavoitteet.
Menetelmät
Hankkeessa toteutettavat kehittämistoimet ja valitut menetelmät perustuvat yhteiskehittämisen ja -kehittelyn ajatukseen. Kaikkien osallistujien mukanaan tuoma osaaminen vaikuttaa kokonaisuuteen.
Menetelmät:
1) soten ja työsuojelun valvontaviranomaisten työhön tutustuminen ja benchmarkkaus
2) käydään arvokeskustelua, mitä ajattelemme valvonnalla, millaiseen ihmiskäsitykseen se perustuu ja mitä sillä
tavoittelemme (konsultin vetämänä),
3) laaditaan visio ja missio sekä asetetaan tavoitteet valvontaamme (konsultin vetämä)
4) kuvataan palvelumuotoilun keinoin varhaiskasvatuksen valvontaprosessi ja yksityisen päiväkodin lupa- ja
ilmoitusmenettely (asiantuntijan vetämä)
5) laaditaan asiantuntijoiden valvontaosaamisen koulutus- ja kehittämissuunnitelma (konsultin sparraama)
6) juhlitaan onnistumisiamme ja kerrotaan siitä laajasti eri viestintäkanavia hyödyntäen.