Kaksi kuukautta monipuolista oppimista

Toukokuussa 2020 Valtiokonttori sai tehtäväkseen hoitaa yritysten kustannustuen jakamisen. Tuen jakaminen aloitettiin tästä kaksi kuukautta myöhemmin eli heinäkuussa, mikä tarkoittaa, että kustannustuki-projektiin on liittynyt jokaisen kohdalla valtavasti uuden opettelua ja asioiden selvittämistä.

Hain ja pääsin työskentelemään osana Yritysten kustannustuki -projektia. En olisi vielä ennen perehdytysviikkoa arvannut, kuinka paljon olen päässyt oppimaan kahdessa kuukaudessa.

Tämän työn parhaita puolia onkin ollut mahdollisuus jatkuvaan uusien asioiden oppimiseen.

Monipuoliset asiakaskontaktit opettavat

Valtiokonttori on pyrkinyt vastaamaan kustannustukeen liittyviin kysymyksiin mahdollisimman aktiivisesti ja tarjonnut asiakkaille mahdollisuuden ottaa yhteyttä eri kanavia pitkin: puhelimitse, chatin kautta ja sähköpostitse. Asiakkaat ovat aina erilaisia, minkä takia lähes jokainen asiakaskontakti on usein erilainen. On ollut päiviä, kun jokaisen asiakkaan kohdalla on pitänyt lähteä selvittämään uusiin kysymyksiin vastauksia, mutta toisaalta on päiviä, kun kysymykset ovat olleet jo tuttuja ja niihin on osannut vastata heti.

Eri kanavissa toteutettu asiakaspalvelu vaatii myös erilaisia viestintätaitoja.

Tästä syystä monipuoliset asiakaskontaktit ovat antaneet mahdollisuuden huomata omat vahvuudet ja heikkoudet sekä antaneet mahdollisuuden oppia jokaisesta kontaktista jotakin uutta.

Etätyö oppimisen kannalta

Kun ensimmäisen perehdytysviikon jälkeen todettiin, että ensi viikolla tulemme työskentelemään kotona ja saman tien pitäisi ryhtyä tositoimiin, tuli hetken hieman yksinäinen ja orpo olo. Mielessäni kävi ajatus, että ”pärjääköhän tässä”.

Omasta puolesta voin ainakin sanoa, että hyvin tässä ollaan pärjätty! Etätyössä Teams on laulanut todella aktiivisesti ja kynnys kysymysten esittämiseen on ollut todella matala. Vaikka lähes kaikki kustannustuen tiimissä olevat olivat alussa toisilleen uusia, tiimihenki on ollut loistava. Teamsin kautta vaikeisiin kysymyksiin on etsitty porukalla vastauksia mahdollisimman nopeasti ja kattavasti.

Poikkeustilanteet vaativat aktiivista tiimityöskentelyä

Toimistolla työskentelyn hyvänä puolena ovat interaktiiviset face-to-face kontaktit, mutta tällöin harvemmin tulee tehtyä yhteistyötä koko osaston porukan kanssa. Etätyössä puolestaan ei tule mietittyä niin paljon, keneltä voisi mennä kysymään tai keneltä kehtaisi kysyä. Luulen, että etätyö on jopa mahdollistanut laajemman ja tiiviimmän yhteistyön koko kustannustuen parissa työskentelevien kesken.

Uuden oppiminen on ollut helppoa, kun on uskaltanut kysyä apua, keneltä tahansa ja asioita on opeteltu yhdessä porukalla.

Valtiokonttori on hoitanut tuen jakamisen mielestäni mallikkaasti, etenkin kun ottaa huomioon kuinka nopealla aikataululla projekti otettiin vastaan ja ryhdyttiin töihin. On ollut erityisen mielenkiintoista päästä seuraamaan tämän kaltaista projektia näin läheltä. Tämä on vaatinut jokaiselta omaa aktiivisuutta ja jokaisen oma osaaminen on varmasti vahvistanut tämän projektin onnistumista.

Kirjoittaja

Karoliina Piiroinen

Maksatuskäsittelijä, Valtiokonttori

1 kommentti

Jyri Tapper

Läheltä seuranneena voi vain todeta – loistavaa työskentelyä!
Uuden oppiminen, kehittäminen, vuorovaikutus ja uskallus tehdä uusia asioita on ollut mahtavaa!

Vastaa

Pakolliset kentät on merkitty *