Menikö rekrytointi pieleen, vai löytyikö tehtävään monen kiemuran kautta juuri se oikea – loistava tyyppi ja osaaja? Valtion rekrytoinnin ammattilaisten, esimiesten ja HR-kumppaneiden osaaminen rekrytoinneissa ja niiden onnistumisesta on tärkeässä roolissa hyvässä rekrytoinnissa. Hyvä rekrytointi on sellainen, jossa oikea osaaja on yhdistetty oikean tehtävän kanssa. Rekrytoinnin onnistumista voidaan arvioida myös kokemuksen kautta.
Millainen tunne, fiilis rekrytoinnista jäi siihen osallistuneille henkilöille?
Valtion rekrytointikokonaisuuden uudistamisessa oleelliset tavoitteet liittyvät rekrytointikokemuksen parantamiseen. Miten toimimme ja miten se vaikuttaa muodostuvaan kokemukseen niin meidän rekrytoivan tahon kuin myös hakijan kannalta? Keskeinen pohdinnan kohde on, tulisiko joidenkin asioiden muuttua rekrytoinnissa. Ja jos muutos on mahdollisuus vaikuttaa muodostuviin kokemuksiin, niin miksi emme tekisi näitä muutoksia? Rekrytoijan tekemä pieni muutos toiminnassa saattaa näyttäytyä hakijalle merkittävänä asiana ja edesauttaa positiivisen fiiliksen tavoittamisessa.
Haluamme nostaa rekrytoinnin parissa työskentelevien osaamisen keskeiseksi. Otamme tavoitteiksi rekrytoinnin laadun ja hakijoiden aidon kohtaamisen. Unelmana olisi tilanne, jossa rutiinit luonnistuisivat joutuisasti ja helposti. Tällöin huomio voitaisiin kohdentaa sinne missä ammattilaisen, esimiehen tai asiantuntijan ajasta on eniten hyötyä todellisen onnistumisen kannalta. Voisiko siis järjestelmä toimia muistuttajana, tarjota dokumentteja ja näppäriä, oikeisiin asioihin keskittyviä raportteja? Uskon, että voisi.
Jo näiden pienten apuvälineiden avulla meille rekrytoinnin toteuttajille jää aikaa kokemusta parantaviin tekoihin. Me voimme suunnitella, arvioida, keskustella ja ennen kaikkea kuunnella ja arvostaa hakijaa. Kun keskitymme rekrytoinnin laatuun ja meillä on tätä tukevia ratkaisuja käytössämme, ehdimme aidosti kohdata hakijoita. Kun voimme viestiä hakijoille helposti, viestimme todennäköisesti ajantasaisesti ja annamme hakijoille enemmän informaatiota. Näillä pieniltä kuulostavilla toimintatavoilla saamme valtionhallinnon ja oman organisaatiomme esille hakijoiden silmissä hyvässä valossa.
Henkilökohtaisuus, ihmisläheisyys ja viestintä ovat nykyaikaisen rekrytoinnin kulmakiviä.
Näiden peruselementtien avulla luomme ja vahvistamme positiivista työnantajakuvaa. Hyvän työnantajakuvan tuella saavutamme oikeita osaajia ja myös onnistumme rekrytoimaan heitä. Eli isossa kuvassa ja pitkässä juoksussa tavoitteenamme on, että jokainen valtion rekrytointi on onnistunut rekrytointi. Onnistunut rekrytointi, joka saa hakijan hakemaan uudestaan vaikkei tullut valituksi. Se onnistunut rekrytointi, jolla onnistumme tavoittamaan oikeat osaajat ja siitä osaajien joukosta vielä sen sopivimman omaan organisaatioomme töihin.
Lue lisää Palkeiden rekrytointipalvelusta ja valtion rekrytointikokonaisuuden uudistamisesta.
Tiia Vahvelainen työskentelee Palkeissa rekrytointipäällikkönä ja on mukana tiiviisti Valtion rekrytointikokonaisuuden uudistaminen -projektissa.