HAUSin eOppiva-alustalla on 22.1.2025 julkaistu uunituore koulutus Asiakaslähtöinen toiminta valtionhallinnossa. Koulutus avaa asiakaslähtöisyyden peruskäsitteitä, antaa vinkkejä oman työn kehittämiseen ja uusien näkökulmien löytämiseen, murtaa muutamia myyttejä ja tarjoaa hyviä työkaluja organisaatioiden oman työn tueksi.
eOppiva-toimituskunnan rahoittama koulutus on toteutettu yhteistyössä Valtion asiakkuusverkoston ja HAUSin kanssa ja tarkoitettu paitsi kaikille valtionhallinon toimijoille, myös muualla julkishallinnossa työskenteleville. Koulutuksen käsikirjoittajat tulevat neljästä valtionhallinnon organisaatiosta: Kelasta, Opetushallituksesta, Patentti- ja rekisterihallituksesta ja Valtiokonttorista. Koulutuksen toteuttajat työskentelevät itse lähellä asiakkaita, organisaatioiden toiminnan kehittämisen ja asiakaskokemuksen kehittämisen parissa, joten lopputuloksesta on pyritty rakentamaan mahdollisimman ymmärrettävä ja helposti lähestyttävä.
Kannustamme kaikkia valtionhallinnon organisaatioita ottamaan tämän koulutuksen osaksi henkilöstön koulutus- ja perehdytyspaketteja, sillä asiakaslähtöinen toiminta auttaa meitä kaikkia kehittämään omaa työtämme ja toteuttamaan omaa tehtäväämme mahdollisimman vaikuttavasti, merkityksellisesti ja tehokkaasti.
”Asiakaslähtöisessä toiminnassa on kyse asiakkaiden ja heidän tarpeidensa tunnistamisesta, sekä asiakkaiden näkökulmien ja kokemuksen huomioimisesta. Se on myös hyvä keino kehittää ja sujuvoittaa omaa työtä, sillä asiakaslähtöinen ajattelu auttaa kirkastamaan työn merkitystä ja lisäämään sen vaikuttavuutta. Meistä jokainen voi toimia asiakaslähtöisesti – roolistaan riippumatta.”
Koulutus koostuu neljästä osiosta: Mitä on asiakaslähtöinen toiminta?, Asiakaslähtöinen valtionhallinto, Asiakaslähtöisyys alkaa asiakkaiden ymmärtämisestä ja Asiakaslähtöisyys omassa työarjessa.
Koulutus vastaa mm. kysymyksiin miksi asiakaslähtöinen toiminta kannattaa, kenelle asiakaslähtöinen toiminta kuuluu, millainen on asiakaslähtöinen virasto ja mitä hyötyä virastolle on asiakaslähtöisyydestä.
Lisäksi koulutus antaa vinkkejä siihen, miten asiakaslähtöistä ajattelua ja toimintamalleja voi soveltaa eri rooleissa, avaa asiakasymmärryksen monia muotoja ja tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja asiakaslähtöisyyden toteuttamiseen jokaisen omassa työarjessa.
Koulutuksen kokonaiskesto on noin 60 minuuttia, mutta voit käyttää koulutukseen juuri sen verran aikaa kuin tarvitset; keskeytä, palaa ja liiku osioiden välillä vapaasti. Kun olet suorittanut koulutuksen, pääset antamaan palautetta ja tilaamaan todistuksen.
Toivomme, että kurssin jälkeen tunnet asiakaslähtöisen toiminnan perusteet ja osaat soveltaa muutamia asiakaslähtöisen toiminnan menetelmiä omaan työhösi.
Koulutusterveisin,
Valtion asiakkuusverkosto ja eOppiva-tiimi