Esihenkilöiden työ muuttuu nyt monestakin syystä nopeasti uudenlaiseksi. Etätyön määrä on lisääntynyt, työ digitalisoituu ja työtilat muuttuvat monitiloiksi. Samalla tehokkuusvaatimukset ovat kasvaneet. Miten tilanteeseen tulisi suhtautua työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin näkökulmasta?
Valtiokonttori, Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet ja Valtiovarainministeriö yhdessä järjestivät teemaan liittyen webinaarin, jossa käsiteltiin näkökulmia johtamistyön kuormitukseen etä- ja hybridityön aikana. Alustajina kuulimme tutkijan, työsuojeluvalvojan sekä viraston puheenvuoron ja hahmottelimme hyviä toimintamalleja arjen johtamisen kehittämiseksi.
Webinaarin diat ja tallenteet
Tilaisuuden avaus ja ohjelma (n. 5 min), (dia), Antti Seppänen, Valtiokonttori
Tutkimuksen näkökulma etäjohtamisen vahvuuksista ja haasteista (n. 30 min), (dia) Liisa Mäkelä, Vaasan yliopisto
Työsuojeluviranomaisten valvontahavaintoja esihenkilöiden kuormituksesta työssä (n. 30 min), (dia) tarkastaja Marjo Lindeberg työsuojelun vastuualue, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Kokemuksia johtamisesta koronapandemian aikana (n. 30 min), (dia) hallintopäällikkö Tiina Tähtinen, Museovirasto
Webinaarin päätössanat (n. 5 min), Antti Seppänen, Valtiokonttori