Mikä
- Kysyminen ja kuunteleminen ovat valmentavan ja oppivan työkulttuurin kehittämisen sekä toteuttamisen keskeinen tekijä ja taito, jota voi jatkuvasti kehittää.
- Hyödynnä Kysymisen ja kuuntelemisen taito –jäsennyksiä ja esimerkkikysymyksiä erilaisissa arjen tilanteissa.
Milloin
- Kun haluat saada aikaan keskustelua ja dialogia kahdenkeskisissä tai työyhteisön yhteisissä keskusteluissa, esimerkiksi kehityskeskusteluissa.
Mitä
Miten
- Lue Kysymisen ja kuuntelemisen taito -teksti ja pohdi omaa toimintaasi erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
- Tutustu tekstissä kuvattuihin avoimiin ja suljettuihin kysymyksiin sekä M- ja O-alkuisiin kysymyksiin. Pohdi omaa keskustelutapaasi. Millaisia kysymyksiä tyypillisesti käytät?
- Tekstissä on keinoja kuulluksi tulemisen kokemuksen varmistamiseen. Mitä keinoja olet itse käyttänyt? Mitä voisit kokeilla seuraavassa keskustelussa?