Kesto: 20-90 min
Mikä
- Uudet opit käyttöön auttaa teitä hyödyntämään paremmin erilaisia webinaareja, verkkokursseja ja artikkeleita oman työnne kehittämisessä sekä edistää yhteisten oppimiskäytäntöjen kehittämistä
Milloin
- Työyhteisöt kaipaavat uusia ajatuksia ja tietoa sekä ulkopuolista näkökulmaa oman toimintansa kehittämiseen.
- Erilaisten oppimissisältöjen, kuten webinaarien, verkkokurssien ja artikkeleiden anti jää helposti työyhteisön näkökulmasta laihaksi. Sisältöön tutustunut työntekijä on voinut oivaltaa tärkeitäkin asioita, mutta niiden vieminen omaan työyhteisöön ei olekaan helppoa.
Mitä
- Työyhteisö kuuntelee saman yhdessä valitun oppimissisällön: katsoo webinaarin, suorittaa verkkokurssin tai lukee artikkelin. Oppimissisällön opeista keskustellaan ja mahdollisesti sovitaan oppien soveltamisesta tai uuden käytännön kokeilemisesta.
Miten
- Valitkaa työnne kannalta kiinnostava oppimissisältö (webinaari, verkkokurssi, artikkeli, blogi).
- Aikatauluttakaa Uudet opit käyttöön -prosessi
- Valitkaa esimerkiksi tietty viikko, jonka aikana kukin tutustuu oppimissisältöön.
- Sopikaa ajankohta, jolloin käsittelette oppimissisältöä yhdessä. Käsittely voi olla esimerkiksi tiimi- tai kuukausipalaverin yhteydessä.
- Esimerkkikysymyksiä keskustelun käymiseksi:
- Miten aihe liittyy meidän työhömme?
- Mikä oppimissisällössä erityisesti kiinnosti ja miksi?
- Mikä oppimissisällössä on työmme kannalta uutta tai erilaista?
- Mitä oppimissisällöstä nousseita ideoita voisimme soveltaa omassa työssämme?
- Mitä voisimme kokeilla seuraavaksi?
Vinkit:
- Valitkaa oppimissisältö siten, että on teidän toimintanne kehityksen kannalta merkityksellinen tai edustaa jotain uutta, mitä teidän olisi hyvä oppia tai ymmärtää.
- Valinnan pohjaksi voi olla hyvä tehdä esimerkiksi VALOA-työkirjan Ilmiö- ja muutoshahmotukset, jotka auttavat teitä kohdentamaan oppimisen tarpeitanne.
- Voitte tehdä yhteisten kiinnostavien sisältöjen oppimisesta käytännön, joka toistuu esimerkiksi neljännesvuosittain.
- Jos oppimissisältöjen samanaikaista käsittelyä on vaikea järjestää, hyödyntäkää asynkronista (eriaikaista) oppimista esimerkiksi Teamsin tai muiden digitaalisten alustojen avulla.
Vahvuudet
- Edistää yhteistä oppimista ja innostusta
- On edullista, vain käytetty työaika kustannuksena.
- Mahdollistaa oppien käyttöönoton työyhteisön arjessa.
Heikkoudet
- Ilman työyhteisön yhteistä käsitystä työn haasteista ja suunnasta valitut oppimissisällöt saattavat jäädä irrallisiksi tai tuntua epäoleellisilta.
- Jos työyhteisöllä ei ole kokemusta yhteisestä asioiden pohtimisesta, saattaa keskustelu edellyttää ainakin alussa fasilitoimista. Fasilitaattorina voi toimia myös joku työyhteisön jäsen.