Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä
Soila Lemmetyn ja Kaija Collinin (2022) toimittama Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä -teos kokoaa yhteen yhteiskunnallisia, organisaatio- ja yksilötason näkökulmia jatkuvaan oppimiseen ja aikuispedagogiikkaan työssä. Se toimii toimii kattavana, ajankohtaisena ja tieteellisesti tasokkaana kokoelmana kaikille aikuisten oppimisesta, jatkuvasta oppimisesta ja työssä oppimisesta sekä näiden mahdollistamisesta ja edistämisestä kiinnostuneille. Erityisesti teoksen 10. luku vastaa kysymykseen siitä, miten mm. valmentava johtaminen tukee oppimista.
Oppimisen johtaminen : Teoreettinen katsaus klassikoihin ja uudempiin malleihin
Oppimisen johtaminen: Teoreettinen katsaus klassikoihin ja uudempiin malleihin -julkaisu on koostettu TYÖ2030-ohjelman Oppimisen johtamisen työryhmässä. Se on katsaus erilaisiin oppimisen johtamisen teoreettisiin viitekehyksiin ja malleihin. Ota julkaisu luettavaksesi, kun haluat tietää lisää siitä, miten oppimista eri teorioiden ja mallien mukaan voidaan selittää ja edistää.
Ketterä oppiminen on nyt entistä tärkeämpää (Leenamaija Otala)
”Ilmastokriisi, koronapandemia, sekä viimeisimpänä Ukrainan sota ovat mullistaneet maailmaa ympärillämme laajalti ja hyvinkin nopeasti. Muutosten keskellä selviytymisessä tarvitaan uutta ajattelua, uusia keinoja ongelmanratkaisuun, innovointia ja kokeiluja. Ketterää oppimista tarvitaan enemmän kuin koskaan aiemmin.”
Lue Leenamaija Otalan 18.4.2022 kirjoittama blogiteksti
Mitä on itseohjautuvuus – trendi vai työn murros? (Marika Schaupp)
Mikä on itseohjautuva organisaatio? Onko itseohjautuvuus tullut jäädäkseen, vai onko kyse yhdestä ohimenevästä trendistä? Marika Schauppin blogiteksti itseohjautuvuudesta
Valmentavan ja oppivan työkulttuurin toteuttaminen edellyttää jossain määrin itseohjautuvuutta tai tarkemmin sanottuna yhdessäohjautuvuutta.
Ihmisen kokoinen itseohjautuvuus –kirja
Järvenpään kaupunki toteutti Kevan osarahoittamana Monimuotoinen itseohjautuvuus -hankkeen, joka päättyi helmikuussa 2022. Monimuotoista itseohjautuvuutta omassa arjessaan ovat lähteneet rohkeasti kokeilemaan kirjasto, Järvenpään Yhteiskoulu sekä osaamis- ja työllisyyspalvelut. Hankkeen tulokset on koottu kirjaksi, jossa kuvataan julkiselle sektorille soveltuvia itseohjautuvuuskäytäntöjä.
Ihmisen kokoinen itseohjautuvuus -e-kirja: Kati Toikka ja Perttu Salovaara (2022)