Yhteishankintoja tarjolle ennätystahtiin

Hansel tuo tänä vuonna julkishallinnon asiakkaidensa saataville 41 uutta yhteishankintaa. Yhteishankintoja tehdään sellaisista tuotteista ja palveluista, joissa asiakkaiden tarpeet ovat keskenään melko yhteneväisiä. Esimerkiksi tietokoneet, autot, koulutarvikkeet ja työterveyshuollon palvelut soveltuvat hyvin yhteishankintana toteutettavaksi. Yhteensä Hanselin valikoimassa tarjolla on yli 100 erilaista tuote- ja palvelukokonaisuutta.

Yhteishankintoja valmistelee Hanselissa ryhmä, johon on koottu kyseisen toimialan substanssiosaamista, lakiasiantuntemusta sekä projektinjohtotaitoa. Asiantuntijat varmistavat sen, että hankinta toteutetaan hankintalain ja asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. He myös käyvät markkinavuoropuhelua potentiaalisten tarjoajien kanssa ennen tarjouspyynnön julkaisua. Aikaa valmisteluun kuluu yleensä noin puolitoista vuotta.

Yhteishankintoja tehdään, jotta julkiset hankinnat olisivat mahdollisimman tehokkaita. Tulemalla mukaan yhteishankintaan julkinen organisaatio vähentää omaa hallinnollista työtään, kun kilpailutusta ei tarvitse tehdä alusta asti itse. Lisäksi se pääsee osalliseksi suuren hankintavolyymin tuomista hyvistä sopimusehdoista ja saa tukea yhteishankinnan käytössä. Hansel palvelee hankinta-asioissa Suomen koko julkishallintoa.

Lisätietoa yhteishankinnoista Hanselin sivuilta